ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ТРЕНІНГУ
В ЗАПИТАННЯХ І ВІДПОВІДЯХ
Що таке
тренінг?
Тренінг
– це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію
учасників між собою та із тренером. Спілкування, процес пізнання себе та інших,
і ефективна форма опанування знань, розширення досвіду, і спосіб формування
вмінь та навичок. дотримування правил поведінки в групі, застосовування
хвилинок розвантаження для відновлення активності
учнів.
Мета
уроків-тренінгів?
Урок - тренінг орієнтований на запитання та
пошук, на рівень та обсяг компетентності учня. В процесі роботи необхідно
створювати ігрові моменти, що покликані не розважати, а допомагати у навчанні.
Уроки-тренінги забезпечують підвищення комунікативного
аспекту навчання, розвивають абстрактне, логічне мислення учнів. Процес
закріплення, повторення, узагальнення знань стає більш творчим, обдуманим, і
всі знання на основі життєвих навичок.
Розкриваються також і соціально-психологічні навички,
такі як: спілкування, адаптація, прийняття рішення, самоосвіта, застосування
здобутих навичок на практиці, уміння слухати, оцінювати своїх колег, навички
самообслуговування.
Уроки
– тренінги допомагають через спільну діяльність тренера та учнів зрозуміти,
що досягти своїх особистих цілей можна
тільки за умови, якщо товариші з групи також досягнуть успіху.
Успіх кожного - це успіх групи.
Яка
кількість учасників може бути на такому уроці?
Як розміщені робочі місця учасників тренінгу?
Робочі
місця для учасників у приміщенні можуть бути розташовані по-різному, але
доцільно уникати «аудиторного» та «шкільного» стилів. Добре, коли стільці для
учасників розташовуються колом, півколом - це сприяє створенню неформальної
атмосфери, забезпечує можливість кожному бачити всіх учасників тренінгу,
підкреслює рівнозначність позицій усіх учасників. Це сприяє створенню атмосфери
відкритості, розвитку довіри, уваги та інтересу учасників одного до одного.
Як потрібно підготуватися до тренінгу?
Готуючись до проведення тренінгу, викладач-тренер має здійснити велику підготовчу
роботу:
1) визначити цілі та завдання тренінгу;
2) розробити план-сценарій тренінгу;
3) здійснити самопідготовку: продумати власні дії щодо
проведення інтерактивної взаємодії, обрати час і форми узагальнення висновків,
продумати зворотний зв'язок та ін.;
4) розподілити ролі між учасниками, продумати активну
участь кожного;
6) підготувати клас до проведення тренінгу та необхідні
матеріали (медіапроектор, бейджики, таблички, скотч, папір для індивідуальних
та групових вправ, маркери, роздруковані матеріали для вивчення тощо). Якість
навчання суттєво зростає, якщо учні мають хороші роздаткові матеріали.
Важливим фактором є підготовка матеріалів у тому
форматі, що легко читається, а саме:
· небагато тексту;
· наявність чітких схем замість деяких текстових блоків;
· малюнки;
· можливість робити помітки у цих матеріалах
Яка структура уроку –тренінгу?
Загальна структура тренінгу має такий
вигляд:
·
привітання
·
знайомство
·
вироблення правил роботи у групі
·
оголошення теми роботи
·
висловлювання очікувань учасників
·
енергізатори( руханки)
·
основна частина:
-вступне слово тренера (міні-лекція,
повідомлення, інструкції тощо),
-різноманітні вправи, що закінчуються
обговоренням і рефлексією
·
підбиття підсумків роботи
·
резюме ведучого
·
прощання.
Які правила потрібно скласти для роботи на уроці?
Основні правила: з ними знайомлять під час першого
заняття. Вони чіткі та подані в письмовому вигляді. Всі дотримуються групових
норм поведінки. Належна поведінка очікується від кожного учасника. Коли важко
дотримуватися правил, їх можна переглянути й обговорити і змінити.
Ось декілька таких правил.
1. Бути активним.
2. Говорити від себе.
3. Бути відвертим і відкритим.
4. Бути толерантним.
5. Дотримуватися відведеного часу.
6. Застосовувати правило піднятої руки
Якими матеріалами та обладнанням має бути забезпечений
урок?
Медіапроектор, бейджики, таблички, скотч, папір для
індивідуальних та групових вправ, ілюстрації, маркери, роздруковані матеріали.
Які
інтерактивні методи можна використовувати на уроці?
Суть інтерактивного навчання полягає у тім, що навчальний
процес відбувається тільки шляхом постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це
співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпра-ці), де і
учень, і вчитель рівноправні, рівнозначні суб’єкти навчання, розуміють, що вони
роблять, рефлектують з приводу того, що вони знають, вміють і здійснюють.
Учитель в інтерактивному навчанні виступає як організатор процесу навчання,
консультант, фасилітатор, який ніколи не “замикає” навчальний процес на собі.
Головним у процесі навчання є зв’язки між учнями, їх взаємодія і співпраця.
Результати навчання досягаються взаємними зусиллями учасників процесу навчання,
учні беруть на себе взаємну відповідальність за результати навчання
«Мікрофон»
Цей прийом може
використовуватись як у груповій, так і у фронтальній роботі з учнями, може
стати частиною інших інтерактивних прийомів («Мозкова атака», «Акваріум» тощо).
Полягає у вільному висловлюванні ідей, думок або відповідей на запитання. Діти
повинні дотримуватись певних правил: висловлюватись по черзі й тільки в
символічний (іграшковий) мікрофон, не перебивати та не критикувати інших.
Даний вид роботи дозволяє
виховувати в учнів уміння вислуховувати інших, бажання ділитися своїми думками.
«Акваріум»
Ця форма
тренінгу допомагає ведучому розв’язати декілька організаційних завдань:
1. Дати можливість кожному
учаснику побачити себе з боку свої\х одногрупників, коли активно-працююча
частина групи демонструє різні стилі спілкування, способи встановлення
контакту.
2. Включити в заняття навіть тих учасників, у яких немає бажання
брати участь у вправі
Такий вид діяльності на уроці допоможе вдосконалити навички
роботи в малих групах. Після того як учитель об'єднав учнів у дві-чотири групи
та запропонував завдання для виконання та необхідну інформацію, одна з груп
сідає в центр класу та утворює своє маленьке коло. Учні цієї групи починають
обговорювати запропоновану вчителем проблему. Групі, що працює, для виконання
завдання необхідно прочитати вголос ситуацію та обговорити її у групі,
використовуючи метод дискусії. Усі інші учні класу мають тільки слухати. Після
закінчення 3-5-ти хвилин група займає свої місця, а клас обговорює, чи була
думка аргументованою.
«Посиденьки»(велике тренінгове коло)
Основне завдання цієї форми тренінгу – засвоєння учасниками
нового стилю спілкування «очі в очі».
«Коло ідей»
Метою технології є залучення всіх до обговорення проблеми.
Порядок проведення: учитель ставить дискусійне питання та пропонує обговорити
його в малих групах; після того як вичерпався час на обговорення, кожна група
представляє всього один аспект проблеми, яку обговорювали; групи висловлюються
по черзі, доки не буде вичерпано всі відповіді; під час обговорення теми на
дошці складається список зазначених ідей; коли всі ідеї про вирішення проблеми
висловлені, можна звернутись до розгляду проблеми в цілому. Потім підбиваються
підсумки.
«Мозковий штурм» або атака
Метод полягає у вирішенні
проблеми та виробленні певної ідеї за обмежений час (10-15 хвилин).
Обрати керівників груп
шляхом проведення бліцтурніру (5-6 запитань із теми уроку), решта учасників
формується за вибором учнів. 5-6 осіб (оптимальна кількість дітей у групах)
розміщуються навколо стола. Лідер групи отримує та оголошує тему для
обговорення та пропонує протягом хвилини по черзі висловити свої думки.
Секретар фіксує ідеї. Головне - кількість ідей. Мають право на існування й
абсурдні, на перший погляд, думки. Не допускати критики. Можливе запозичення
чужих ідей з метою їх удосконалення. Важливо при обговоренні довести
правильність своєї думки, а також бажано дійти спільного висновку. Ідеї груп
записуються на дошці. У процесі обговорення обґрунтовується остаточний вибір.
Рефлексія: «Ця ідея допоможе нам...», «Ми дійшли думки, що...», «У ході
обговорення я зацікавився...».
Вид роботи активізує інтелектуальні здібності дітей,
розвиває фантазію, виробляє вміння толерантно ставитись до чужих думок. Ця
діяльність потребує певної підготовки класу. Доцільно використовувати у 3-4-х
класах.
«Асоціативний
ряд»
Привертає
увагу учнів, зацікавлює дидактична гра "Асоціативний ряд". Діти
вибирають довільне слово. Воно записується на дошці стовпчиком. На ці букви
добираються нові слова, до слів - речення. На основі отриманих результатів
складають оповідання, казку, веселу історію, вірш.
Такі вправи розвивають мовлення, допомагають в написанні
яскравих оповідань про навколишній світ, вчать фантазувати, розвивають уяву.
«Мозаїка»
Ця технологія
використовується для створення на уроці ситуації, яка дає змогу учням працювати
разом для засвоєння великої кількості інформації за короткий проміжок часу.
Для виконання такої вправи учні поділяються на експертні
групи, які отримують завдання для експертизи. Працюючи з додатковою літературою
чи іншими джерелами інформації, члени групи складають блок-схеми експертної
оцінки. Після завершення роботи утворюються консультаційні групи, до яких
входять по кілька учнів з кожної експертної групи. Діти обмінюються
результатами експертиз, аналізують матеріал у цілому, занотовують необхідну
інформацію, а після завершення роботи повертаються до своїх експертних груп, де
остаточно узагальнюють весь матеріал.
«Карусель»
Це варіант кооперативного
навчання, при якому одночасно залучаються в роботу всі учасники навчального
процесу. При цьому відбувається активне спілкування та обговорення проблеми між
усіма учнями класу. Цю технологію варто застосовувати для:
- Збирання інформації з будь-якої теми;
- Інтенсивної перевірки обсягу та глибини знань;
- Розвитку вміння аргументувати свою позицію.
Клас об’єднується у кілька бригад (залежить від кількості
проблем, що будуть вирішуватися). Кожна з них обирає бригадира, який відповідає
за збір інформації. Групи отримують завдання, обговорюють його та занотовують
на аркуші паперу основні тези (до 3 хв.). Після запису інформації аркуші
передаються за годинниковою стрілкою від однієї групи до іншої. Кожна команда
знайомиться із записаними фактами та при необхідності доповнює своїми. Коли
„карусель” робить один оберт, бригада узагальнює матеріали та звітує з певної
проблеми.
«Побажання на майбутнє»
Учасники стають
в коло і по черзі
передають один одному приємні побажання на майбутнє.
Які енергізатори
(руханки) можна використовувати на
уроках-тренінгах?
Рухові
вправи психологічні вправи є обов'язковою частиною будь-якого тренінгу. Окрім
того, що вони активізують психофізіологічні процеси організму, підвищують увагу
учасників, сприяють створенню невимушеної довірливої атмосфери тренінгу, певні
руханки демонстру-ють форми й методи фізичної активності, які варто
застосовувати в житті постійно.
Рухові вправи можуть виконуватися в різних формах - у парах; усіма учасниками групи, які стоять колом; усіма учасниками групи, які хаотично пересуваються в приміщенні тощо. Основне завдання тренера щодо руханок - дати учасникам чітку інструкцію та стежити за дотриманням умов безпеки під час виконання вправ.
Рухові вправи можуть виконуватися в різних формах - у парах; усіма учасниками групи, які стоять колом; усіма учасниками групи, які хаотично пересуваються в приміщенні тощо. Основне завдання тренера щодо руханок - дати учасникам чітку інструкцію та стежити за дотриманням умов безпеки під час виконання вправ.
Декілька прикладів рухових вправ, які
можна застосовувати на початку уроку так і в кінці уроку для
активізації навчального процесу, покращення активності на уроці кожного учня.
«Подарунок»
Учні стоять. Починаючи з ведучого, кожний по черзі засобами пантоміми зображує якийсь предмет чи поняття і «дарує» його сусідові (морозиво, квітку, кішку, сонце, свій настрій тощо). Сусід «приймає подарунок» і робить якийсь інший подарунок наступному учасникові.
Учні стоять. Починаючи з ведучого, кожний по черзі засобами пантоміми зображує якийсь предмет чи поняття і «дарує» його сусідові (морозиво, квітку, кішку, сонце, свій настрій тощо). Сусід «приймає подарунок» і робить якийсь інший подарунок наступному учасникові.
«Добра тварина»
Діти стоять. Тримаючись за руки. Ведучий тихим голосом каже: «Ми одна велика, добра тварина. Послухаймо, як вона дихає!» Усі прислухаються до свого дихання і дихання сусідів. «А тепер подихаймо разом!» Видих — усі роблять два кроки назад. Вдих — два кроки вперед. «Так не тільки дихає тварина, так чітко й рівно б'ється її вели¬ке, добре серце. Стук — крок уперед, стук — крок назад. Ми всі беремо дихання та стук серця цієї тварини собі. Ми — єдине ціле».
«Один до
одного»
Учні стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо.
За командою «Один до одного» змінити пари.
Учні стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо.
За командою «Один до одного» змінити пари.
«Загальна увага»
Усім учасникам гри пропонується виконати одне і те саме просте завдання. Будь-якими засобами потрібно привернути увагу одного з учасників вправи — установити зоровий контакт. Ті, хто зуміли привернути увагу один одного, сідають. Вправа продовжується доти, поки всі учасники не сядуть на свої місця.
«Грім — ураган — землетрус»
Учні об'єднуються в трійки. У кожній трійці двоє учасників беруться за руки і, піднявши їх угору, утворюють «хатинку», а третій учень стає між ними — це мешканець хатинки.
Якщо ведучий каже «Грім», мешканці хатинок намагаються знайти собі нові хатинки й забігають усередину нової пари. Якщо він каже «Ураган», «хатинки» шукають собі нових мешканців. А за командою «Землетрус» усі трійки розпадаються і створюють нові. Завдання ведучого — знайти собі трійку. Той, хто не встиг знайти нову хатинку або нового мешканця, стає ведучим.
«Світлофор»
Учні рухаються, а ведучий віддає команди, називаючи кольори світлофору. Якщо тренер каже: «Червоний!», учні мають швидко присісти; якщо «Зелений!» — учасники продовжують іти й плескають у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправа виконується швидко.
Учні рухаються, а ведучий віддає команди, називаючи кольори світлофору. Якщо тренер каже: «Червоний!», учні мають швидко присісти; якщо «Зелений!» — учасники продовжують іти й плескають у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправа виконується швидко.
«Зіпсований телефон»
Ведучий пропонує учням стати в коло. Ближчому до ведучого учню передаємо (дуже тихо) одну фразу, наприклад: «У середу футбол, у четвер контрольна з математики, а в п'ятницю кінець тижня». Запропонуйте йому передати (теж дуже тихо) цю фразу по колу. Останній учасник промовляє вголос те, що він почув і зрозумів.
«Динамічні»
«Напишіть» у повітрі носом і підборіддям цифри від 1 до 10 або букви (наприклад, А, В, Д, О, У, К, М, П, Р, Ш тощо). Робити це слід з максимальним повертанням голови (цифри або букви мають бути високими і великими). Можна малювати в повітрі різні предмети, фігури тощо, писати добрі слова. Виконуючи вправу, потрібно рухати шиєю плавно, без ривків і зайвого напруження. Тулуб тримати нерухомо, спину прямо. Ця вправа покращує кровообіг головного мозку, роботу шийних хребців, позбавляє обличчя подвійного підборіддя.
«Чапля»
Оголошується конкурс на найкращу «чаплю». За сигналом діти повинні праву ногу зігнути в коліні, повернути її на 90° до лівої ноги і притиснути ступню до стегна лівої ноги якомога вище. Руки на поясі. Очі заплющені. Необхідно протриматися в такому положенні якомога довше. Ця вправа-гра тренує вестибулярний апарат і розвиває здатність концентрувати увагу, а також завжди дуже смішить дітей.
«Вуха»
Для виконання цієї вправи потрібно сісти н край стільця. За сигналом діти нахиляють голову: до плечей спочатку зліва направо, потім справ наліво. Нахили виконуються сильно і різко, так, щоб у кожному нахилі дістати вухом до плеча. Вправа виконується 20 секунд.
У цій вправі розігріваються вуха, а через нервові закінчення у вушних раковинах збуджується і весь організм. Крім того, розробляється актив-ність шийних хребців.
Для виконання цієї вправи потрібно сісти н край стільця. За сигналом діти нахиляють голову: до плечей спочатку зліва направо, потім справ наліво. Нахили виконуються сильно і різко, так, щоб у кожному нахилі дістати вухом до плеча. Вправа виконується 20 секунд.
У цій вправі розігріваються вуха, а через нервові закінчення у вушних раковинах збуджується і весь організм. Крім того, розробляється актив-ність шийних хребців.
« Дихальна фізкультхвилинка «М'яч»
Ведучий. Уявіть, що у вас у руках м'яч. Зробіть: глибокий вдих і виконайте команду «М'яч проби тий»: зі звуком «с-с-с» починайте випускати по-троху повітря з легенів, одночасно показуючи руками як зменшується м'яч.
«Рубання дров»
Діти стають прямо, ноги ширші за плечі. Руки опущені, пальці зчеплені в замок. Піднімають руки вгору, вдихають, прогинають ся назад.
Потім, різко видихаючи, зі звуком «ха!» нахиляються, опускають руки, як під час удару сокирою поміж ніг і відразу піднімають їх угору.
Повторити 5-10 разів. Дуже важливо, щоб звук «ха!» був результатом різкого видиху, ішов із грудної клітки.
Вправа добре очищає дихальні органи, покращує їх роботу.
Ведучий. Уявіть, що у вас у руках м'яч. Зробіть: глибокий вдих і виконайте команду «М'яч проби тий»: зі звуком «с-с-с» починайте випускати по-троху повітря з легенів, одночасно показуючи руками як зменшується м'яч.
«Рубання дров»
Діти стають прямо, ноги ширші за плечі. Руки опущені, пальці зчеплені в замок. Піднімають руки вгору, вдихають, прогинають ся назад.
Потім, різко видихаючи, зі звуком «ха!» нахиляються, опускають руки, як під час удару сокирою поміж ніг і відразу піднімають їх угору.
Повторити 5-10 разів. Дуже важливо, щоб звук «ха!» був результатом різкого видиху, ішов із грудної клітки.
Вправа добре очищає дихальні органи, покращує їх роботу.
Психологічні фізкультхвилинки
Здібність людини до саморегуляції стану, де психічна перебудова забезпечує і її ефективну адаптацію у довкіллі, у стосунках з іншими. Навчати керувати своїм психофізичним станом слід починати з дитячих років. Вправи пропонуються у формі гри.
Поза
«кучера»:
Діти сідають на
стільці, випрямляють спину, прагнуть розслабити всі скелети м'язи. Слід
стежити, щоб діти не нахилялися вперед .Голова повинна бути опущена на груди,
ноги розслаблені й зігнуті під тупим кутом, носки трохи роз- двинуті. Очі
заплющити. Найголовніше — навчити дітей поринути в уяву. Ефективно
використовувати образи казкових персонажів, улюблених звіряток.
«Морозиво»
Ведучий. Я знаю, що ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової королеви, замерзли й самі стали схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом... Брр... Але прийшов добрий чарівник і ска-зав: «Заплющте очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає... Зараз почнемо розтавати. Зігріваються й розтають пальчики ніг, зігріваються й розтають ступні, зігріваються й розслаблюються ко-ліна. Тепло йде від пальчиків ніг угору, ноги теплі, вони розслаблю-ються. Зігріваються пальчики рук. Пальці розслаблюються. Зігріваються й розслаблюються долоні. Зігріваються й розслаблюються кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктиків. Від ліктиків до плечей. Руки теплі, розслабилися. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслаби-лося, ротик відкрився, голова повисла. Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі».
Ведучий. Я знаю, що ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової королеви, замерзли й самі стали схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом... Брр... Але прийшов добрий чарівник і ска-зав: «Заплющте очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає... Зараз почнемо розтавати. Зігріваються й розтають пальчики ніг, зігріваються й розтають ступні, зігріваються й розслаблюються ко-ліна. Тепло йде від пальчиків ніг угору, ноги теплі, вони розслаблю-ються. Зігріваються пальчики рук. Пальці розслаблюються. Зігріваються й розслаблюються долоні. Зігріваються й розслаблюються кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктиків. Від ліктиків до плечей. Руки теплі, розслабилися. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслаби-лося, ротик відкрився, голова повисла. Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі».
«Комплімент»
Діти повертаються одне до одного, витягають руки вперед і з'єднують їх із долонями товариша. За сигналом учителя діти по черзі говорять комплімент одне одному. Компліменти не повинні повторюватися. Вимовляється комплімент із посмішкою, треба дивитися в очі дитині, якій він призначається.
«На кого я схожий (схожа)?»
Діти дають одне одному порівняльні характеристики. Наприклад: «Тетянко, у тебе чудова посмішка, схожа на сонечко!», «Альбіно, у тебе очі як зірочки!»
Гра розвиває мовлення учнів, учить бачити в однолітках прекрасне, добре.
Діти дають одне одному порівняльні характеристики. Наприклад: «Тетянко, у тебе чудова посмішка, схожа на сонечко!», «Альбіно, у тебе очі як зірочки!»
Гра розвиває мовлення учнів, учить бачити в однолітках прекрасне, добре.
«Настрій»
Діти ходять по кімнаті, відчуваючи власне тіло.
Ведучий. Подумайте про власний настрій, у якому ви почали вправу. За допомогою ходи продемонструйте різний настрій.
~ 15 ~Кожен рух виконуйте протягом 13-ти секунд. Рухайтесь як:
- дуже втомлена людина;
- щаслива людина, яка отримала радісну звістку;
- людина, яка постійно чогось боїться;
- геній, який отримав Нобелівську премію;
- людина, у якої «нечиста» совість;
- канатоходець, який рухається по дроту.
Повертаючись на своє місце, покажіть настрій, у якому перебуваєте зараз
Розробки орієнтовних
уроків –тренінгів з «Я у світі»
для 4 класу
Тема. Людина
серед людей
Урок-
тренінг «Школа вихованості»
Мета: навчати
дітей дотримуватися навичок культурної поведінки, застосовувати у своєму
мовленні слова ввічливості; формувати уміння правильно оцінювати ситуацію;
виховувати повагу до оточуючих людей, дотримуватися правил поведінки у
суспільстві.
Навчальні
завдання.
·
навчитися правил поведінки серед людей;
·
повторити правила етикету;
·
засвоєння і вживання у своєму мовленні слів ввічливості
Обладнання. Ватман з
правилами, ручки, маркери, магніти, аркуші паперу у вигляді сонечка ,бейджики, аркуші паперу, фломастери, мікрофон, зображення сонечок,
хмарки, паперові листочки різних дерев, мультимедійна презентація, підручник «Я
у світі» Н.М. Бібік,
Хід тренінгу
І.Вступна
частина
1.Привітання.
Діти
встають в коло, торкаючись руками рук свого сусіда, вітаються різними словами
–привітаннями.
2. Складання
правил поведінки під час тренінгу.
1.) Уміння
слухати.
2.)Взаємодопомога
3.)Безоціночне судження.
4.)Толерантність.
5.) Правило
піднятої руки.
6.) Правило
«STOP»
Усі правила записуються маркером на ватмані
паперу і вивішуються на дошці. Якщо правила уже на одному з уроці були
складені, то їх за бажанням великої групи можна уточнити або доповнити
3. Руханка «Світлофор»
ІІ. Основна
частина
1.
Гра
«незакінчене речення»
-
Коли вітаються зранку, говорять…
-
Дякуючи, людина говорить…
-
Коли звертаємося із проханням, говоримо…
Для чого ми
маємо щоразу вживати ці слова?
2.
Інформаційна
хвилинка.
·
Повідомлення теми уроку ( Тема записується на дошці)
·
Очікування «Хмарка і сонечка»
Говорять, що
поведінка – це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя. Чому так говорять?
-
Які правила поведінки вам
уже знайомі? (Відповіді дітей. Застосовується правило піднятої руки).
-
Робота з підручником, мультимедійною презентацією
ІІІ. Практична
робота.
1. Об’єднання дітей у групи.
Діти вибирають листочки різних дерев: «КЛЕНОК», «БЕРІЗКА»,
«ГОРОБИНА», «КАЛИНА»
Завдання для
груп
«КЛЕНОК»
- пригадати і записати усі слова прощання.
«БЕРІЗКА»
- складає і записує правила поведінки в їдальні.
«ГОРОБИНА»
- скласти і записати правила поведінки в транспорті.
«КАЛИНА»
- написати які риси характеру є у
вихованої людини»
Групи
презентують свої роботи. Усі записи вивішуються на дошці
2.
Руханка
Діти стають у коло і рухами показують як вони відпочивають на
перерві.
3.
Ситуативна
гра « На перерві»
Клас
поділяється на групи. (На аркушах паперу написані слова «Бігаю», «Стрибаю»,
«Веселюся», «Граю у комп’ютерні ігри»)
Групи
«Бігунці», «Стрибунці», «Веселуни», «Комп’ютерні генії»
Тренер зачитує ситуацію «На перерві»
Закінчився
урок. З їдальні почулися ванільні запахи спечених булочок. Василько швидко, не
склавши портфель, рванув із класу, щоб хутчій купити смаколик. Виходячи із
дверей, він відштовхнув Галинку. Пролітаючи повз учительську, став на ногу
Галині Іванівні – вчительці інформатики. Вона здивовано поглянула на Василька,
але він навіть не звернув на неї уваги. Розштовхавши молодших учнів, хлопчик
купив таку омріяну смачну булочку.
Завдання для
груп
Група
«Бігунці» - Що повинен був зробити Василько, коли закінчився урок?
Група
«Стрибунці» - Як повинен був повестися хлопчик, виходячи з класу?
Група
«Веселуни» - Яку характеристику можна
дати поведінці хлопчика, який зіткнувся з учителькою? Як він повинен був
вчинити?
Група
«Комп’ютерні генії» - Яка мала бути поведінка хлопчика в їдальні?
ІV. Заключна частина.
1.
Зворотний зв'язок
Якщо очікування дітей збулися, сонечками
закривають хмаринку.
2.
Продовжити
фразу: «Сьогодні на тренінгу я дізнався(лась)…».
(Сформулювати одним реченням знання,
які засвоювались на уроці)
Речення записується на раніше
заготовлених аркушах жовтого паперу у вигляді сонечка і закривають хмаринку.
2. Вправа «Прощання».
Діти стають в
коло, беруться за руки та голосно вигукують: «Ми чемні діти! »
Урок -тренінг «Чемним треба бути скрізь»
Мета: Збагатити знання
учнів про необхідність дотримуватися правил культурної поведінки у різних
місцях, вчити встановлювати зв’язки між конкретними вчинками і ставленням до
них людей; виховувати повагу до людей, їхнього способу життя; прищеплювати
бажання жити в культурному середовищі
Навчальні завдання
Наприкінці заняття учні повинні:
- знати що таке
поведінка;
- як поводиться
вихована людина;
- вміти контролювати
свої емоції та висловлювання;
- вміти достойно поводити
себе у суспільстві.
Матеріали та обладнання: ватман з
правилами, бейджики, аркуші паперу з частинами прислів’їв, матеріали до дерева
очікувань: стовбур, листочки, вирізані із паперу; стікери з зображеннями
космічних тіл, фломастери, мікрофон, мультимедійна презентація, підручник «Я у
світі» Н.М. Бібік,
Хід
тренінгу
І. Вступна частина.
1. Привітання. Вправа «Передай
добро».
Діти утворюють коло, висловлюючи
побажання добра один одному.
2. Вправа «Згадай
правила».
Діти згадують і по черзі називають правила роботи в групі
(Якщо правила вже кладені, можна їх повторити, або доповнити)
3. Зворотний зв'язок.
Вправа «Мікрофон».
Дітям пропонується згадати матеріал попереднього тренінгу і познайомити
однокласників із правилами поведінки.
4.Вправа «Склади конструктор»
Вихована людина ( добра, тактовна, співчутлива, стримана)
5.Оголошується тема уроку «Чемним треба бути скрізь»
6.Очікування «Дерево
очікувань»
ІІ. Основна
частина.
1. Інформаційне
повідомлення «Правила поведінки у суспільстві».
Необхідність спілкування
людей на основі визначених, а головне -
всім добре відомих правил стає все більш очевидною. Ці правила слід знати всім. Потрібно запам’ятати
найважливіше правило: людина своєю поведінкою і зовнішнім виглядом не повинна
доставляти незручності навколишнім людям. І тоді її називатимуть вихованою
людиною.
Дотримання правил доброї
поведінки, уміння спілкуватися з людьми, визначати характер, внутрішні емоції
співбесідника слід учитися з дитинства. Володіючи такими знаннями, легше буде
досягти успіхів у житті.
2.Руханка - Всі люди різні, але мають щось схоже, спільне між
собою. Зараз ми в цьому переконаємось
Поміняйтесь місцями ті,
- в кого світле волосся,
- хто любить малювати,
- смачно поїсти,
- допомагати батькам,
- грати у футбол,
- сірі очі;
- стрибати на скакалці,
- пити молоко,
- слухати музику,
- плескати у долоні
3.Робота в групах. Діти розбиваються на групи за назвами космічних тіл.
Кожна дитина вибирає стікер з
зображення «Зірки», «Місяця», «Сонця». 4.Демонстраційна
права «Наші душі»
Тренер бере дві склянки з чистою водою.
Це ваші душі. Вони чисті, прозорі. І нам хочеться, щоб вони завжди були такими. Але трапляються
випадки, коли вас ображають словом, або фізично. І ваша душа стає ображеною –
темною. Подивіться, що сталося із душею. (Відповіді дітей)
У своєму житті ми спілкуємося з
багатьма людьми. поводитися так, щоб не створювати для навколишніх неприємних
ситуацій.
Завдання для груп
«Зірки» - Зі скількома людьми ми зустрічаємося щодня у сім’ї?
«Місяць» - З ким ми зустрічаємося щодня у школі?
«Сонечка» - З ким ми зустрічаємося щодня на вулиці?
5.Вправа «Акваріум»
-
Що ж таке поведінка?
Група «Зірки» сідає в центр
кола. Досліджує та оголошує свою думку. Після оголошення група сідає на свої
місця, а велике коло доповнює висновки малого кола.
Висновок записується на ватмані і вивішується на дошці.
6. Робота в групах.
Вправа «Що не так?».
Об’єднання в три групи: «Чомучки», «Відповідайки», «Цікавинки»,
Діти опрацьовують матеріали у підручнику.
С.42-43 «Про культуру зблизька» - група «Чомучки»
С.43-45 «Чемний герой» Анатолій Костецький
С.45-46 «Наїлися, встали і пішли» Василь Сухомлинський
Готують відповіді на питання:
-
Які правила етикету були порушені?
-
Хто від цього страждає?
Презентація груп.
ІІІ. Практична частина.
1. Робота в парах. Вправа
«Розсипанка».
Дітям надаються на окремих аркушах частини прислів’я.
Зберіть прислів’я, розмістивши аркуші таким чином, щоб утворилося ціле
речення.
-
Слово – не стріла, а глибше ранить.
-
Від теплого слова і лід розмерзає.
-
Гостре словечко коле сердечко.
-
Шабля ранить голову, а слово – душу.
-
Не кидай слова на вітер.
-
Слово чемне кожному приємне.
-
Добре слово і настрій підносить.
-
Будь увічливим – і матимеш багато друзів.
2. Вправа «Тестування».
Познач, які правила ти виконуєш завжди.
-
Я чемний і люб’язний за будь-яких обставин.
-
Не поводжуся брутально, не бешкетую.
-
Допомагаю у справах великим і маленьким.
-
Не дуюся, не ображаюся.
-
Не ставлю себе і свої інтереси на перше місце.
-
З повагою ставлюся до бажань і настрою інших людей.
ІV. Заключна частина.
1. Зворотний зв'язок.
Вправа «Мікрофон».
Діти по черзі називають правила чемності.
2. Вправа «Прощання».
Діти хором промовляють:
«Гарно всі ми працювали,
багато нового пізнали.
Щоб культурними були
Станем вихованими!!»
Урок-тренінг « Правила гостинності»
Мета. Формувати уявлення учнів про культуру
поведінки в гостях, за столом; вчити правильно дарувати подарунки, бути
гостинними; розширювати знання правильного звертання за столом, користуватися
столовими приборами; виховувати культуру спілкування.
Матеріали
та обладнання: ватман з правилами, бейджики, аркуші паперу,різнокольорові квіти,
вирізані із паперу, фломастери, мікрофон, ножиці, зображення сонечка,
мультимедійна презентація,пластиковий посуд для сервіровки стола, підручник «Я
у світі» Н.М. Бібік, м’ячик
Хід
тренінгу
І. Вступна
частина.
1.Привітання
Учні стають
в велике коло і передаючи з рук в руки м’ячик бажають кожному однокласникові
гарного дня або настрою
Технологія «Мікрофон».
-Для чого
люди ходять у гості?
2.
Повідомлення теми тренінгу.
3. Очікування.
Обведіть
свою долоньку і на долоньці напишіть про що ви хочете дізнатися сьогодні на
уроці.
4. Повторення правил.
- На тренінгу
буде багато цікавої інформації, буде робота в групах. Яких правил слід дотримуватись,
щоб ми все встигли і дізналися більше корисного?
5. Руханка «Один до одного»
ІІ. Основна частина.
1.Теоретична.
а) Бесіда.
- Які давні
традиції існують в українського народу, коли зустрічають гостей?
-Як гості
повинні поводити себе у господаря?
б) Робота над оповіданням «Правила
гостинності»
(читання і
обговорення)
в) Міні-лекція.
— У народі кажуть: «Гість у
дім — радість з ним». Усіх, хто приходить до нас з добром, ми вітаємо хлібом і
сіллю на вишитому рушникові. Українські звичаї веліли, щоб гість, зайшовши на
подвір’я, обов’язково хоча б на хвилиночку вступив до хати. Гостя садили на
найкраще місце, запрошували до столу. Давайте згадаємо правила для господарів.
Уявіть, що наближається ваш день народження чи якесь інше свято, і ви чекаєте
гостей. Запам’ятайте: все слід робити так, щоб гостеві було не гірше, ніж
удома. Перш за все, гостеві потрібно допомогти зняти верхній одяг,
головнийубір. Потім провести його у кімнату. Не забувайте, що першими проходять
гості. Потрібно запропонувати гостеві сісти на зручніше місце в кімнаті. Поки
ви не сіли за стіл, спробуйте розважити своїх гостей: покажіть найкращі книжки,
іграшки, послухайте музику, пограйте в спокійні ігри. До речі, в які ігри можна
погратись у кімнаті? (Відповіді учнів.)
— А якщо ви самі прийшли в
гості? Яких правил необхідно дотримувати гостеві? (Відповіді учнів.)
— Правильно, перед тим як
увійти в дім, слід витерти взуття. Увійшовши, обов’язково з усіма привітатися.
Якщо в кімнаті є дівчатка або дорослі, потрібно поступитися місцем.
Діти, ви згадали, що
потрібно допомогти гостеві зняти верхній одяг і головний убір. А чи знаєте ви,
що потрібно зняти спочатку? (Хлопці спочатку знімають головний убір, а потім —
пальто, а дівчата — навпаки).
— Отже, як бачите, діти,
бути господарем не так просто. Як зустріти гостя, як прийняти його, як
поводитися із ним, як його розважати — не кожен це вміє. Тож слід навчатися
бути добрими господарями і ввічливими гостями.
2.Руханка
за першою літерою імені.
Поміняйтеся місцями ті, у кого ім’я
починається на літеру….
3. Практична.
а)Об’єднання в групи за кольором квітів (4
групи).
б)Робота в групах:
Група № 1.
Скласти
асоціативний кущ «Гість».
Г - гостинний
І - інтелігентний
С - скромний
Ь тактовний
Група № 2.
Скласти
правила гостинності.
Група № 3.
Сервірувати
стіл на 2 гостей.
Група № 4.
Обговорити ситуацію. Дати відповіді на
запитання яких помилок припустилася дівчинка.
До Тетянки на день народження завітали
друзі. Вони вітають її, дарують подарунки. Побачивши книгу, дівчинка сумно
говорить: «Така у мене вже є…». Узявши коробку цукерок, говорить: «Я такі не
люблю…»
в)Презентації груп.
г)Тестування «Світлофор»
Позначте
зеленим кольором правила, які потрібно виконувати в гостях, а червоним- ті, що
соромлять тебе.
Приходь вчасно.
Приведи із собою друзів,
яких не запрошували.
Не входь у будинок, не
постукавши.
Якщо прийшов не один, не
проходь першим, пропусти вперед дорослого, дівчинку.
Роздягнувшись, кинь свій
одяг на диван.
Привітайся.
Не чекай, щоб тебе
розважали, прагни веселити інших.
За столом починай голосно
розмовляти.
Не демонструй іншим свій
поганий настрій.
Будь акуратно одягненим,
причесаним.
г)Гра «Долонька». Зворотній зв’язок
Учні на пальчиках своїх вирізаних з паперу
долоньок пишуть що нового вони дізналися на уроці і кріплять їх до жовтого
сонечка.
ІІІ. Заключна частина.
1. Рефлексія.
-
Який у вас настрій?
2. Прощання.
Щоб сонячно і радісно стало у кожного в душі,
давайте візьмемося за руки і побажаємо своєму сусіду щось хороше.
Урок-тренінг
« Про акуратність»
Мета: уточнити та розширити
знання дітей про охайність, формувати навички особистої гігієни; розвивати
вміння стежити за своїм зовнішнім виглядом; виховувати бажання завжди бути
чистим і охайним, створювати позитивну атмосферу навколо себе.
Навчальні завдання
Наприкінці заняття учні повинні:
-
знати
правила догляду за тілом;
-
уміти
дотримуватися чистоти ;
-
мати
бажання завжди бути привабливими.
Обладнання: ватман з правилами, бейджики, аркуші паперу, «Сонечко, промінці»
малюнки із засобами гігієни, фломастери, мікрофон, м’яка іграшка, мультимедійна
презентація, підручник «Я у світі» Н.М. Бібік,
Хід тренінгу
І.Вступна
частина
1. Привітання
Діти стають у коло. Передають з рук в руки
м’яку іграшку з побажаннями гарного дня.
2.Повторення правил роботи в групах.
3. Оголошення теми уроку
4. Очікування «Люстерко »
5. Руханка «Комплімент»
«У тебе такі блакитні
очі…», «У тебе чудова зачіска…». (кожна дитина говорить комплімент своєму
сусідові)
ІІ. Основна частина
1.
Вправа «Посиденьки»
Діти сидять у колі.
-
Яку людину ми називаємо привабливою?
-
Які внутрішні якості привабливої людини?
-
Що робить людину зовнішньо привабливою?
Висновок: привабливою є та людина, котра гарна ззовні, внутрішньо,
яка добре поводиться, вона стежить за собою, доглядає за своїм здоров’ям.
2.Опрацювання
вірша А.Костецького «А що в портфелі?»
ІІІ. Практична робота
Учні розбиваються на 3
групи, розбираючи олівці, маркери, ручки.
1.
Робота в групах.
1 група, яка взяла олівці.
-Намалювати, які речі були у портфелі Юрка?
2 група, яка взяла маркери.
-Скласти правила збереження шкільних речей.
3 група, яка взяла ручки.
-Дати характеристику Юрка за станом його портфеля.
2. Презентація
робіт груп.
3. Вправа
«Ланцюжок»
Читання правил з підручника с.61-62
4. Вправа
«Додай слова, що випали».
Діти вибирають собі картку і виконують на ній завдання.
Картка 1.
Чистим має бути… . Весь ефект від твого
зовнішнього вигляду зійде нанівець, якщо ти виймеш з кишені брудну… .
Потрібно щодня митися. … має дихати. Це можна робити у … чи під … .
Було б лише … . … мий не менше як один раз в тиждень.
Спочатку чиста … - потім чиста…. У жодному
разі не навпаки.
Слова для довідок: хустинку, шия, сорочка, все, бажання, душем, шкіра, ванні,
волосся.
Картка 2.
Обов’язково чисть…, щоб вони були
здоровими. Завжди стеж за чистотою своїх … . Однак чи будуть вони чистими, якщо
ти часто митимеш…, а в … буде…? Хай … на тобі буде не лише чистим, а й цілим.
… треба чистити і в дощову погоду. Яка
користь від чистих…, якщо їх одягнено на брудні …?
Слова
для довідки: руки, сміття, нігтів, кишенях, туфлі,ноги, шкарпеток, все,
зуби.
5.
Руханка «Морозиво»
6.
Робота в групах.
Розподіл на
групи відбувається за вибором учнями малюнків із засобами гігієни. (Малюнки із
зображеннями зубної пасти і щітки, рушника і мила, гребінця і шампуню, щітка та крему для
взуття)
1 група.
-
Скласти
правила догляду за зубами.
2 група.
-
Скласти
правила догляду за тілом.
3 група.
-
Скласти
правила догляду за волоссям
4 група.
-
Скласти
правила догляду за одягом та взуттям.
7. Гра
«Сонечко»
На дошці «Сонечко» без промінців. Кожен промінець – добра
звичка. Допоможіть сонечку знайти свої промінці.
-
Вітатися
-
Поступатися
місцем
-
Прибирати
свої іграшки
-
Гуляти
на свіжому повітрі
-
Вихвалятися
-
Сваритися
-
Розкидати
свої речі
-
Бути
охайним
-
Допомагати
своїм батькам
-
Говорити
неправду
-
Щодня
вмиватися
-
Чистити
зуби
-
Мити
руки, перед тим, як сідаєш їсти.
ІV.
Заключна частина
1.
Чи здійснилися ваші
очікування?
2.
Зворотній зв’язок
-
Приваблива
людина для мене людина – це… .
-
Щоб
стати охайним, я буду….
-
Я
так стежу за своїм зовнішнім виглядом… .
-
У
мене сформувалися такі навички особистої гігієни… .
3.
Прощання
Я
в люстерко подивлюся
Сам
собі я похвалюся.
Я
умитий і чистенький,
Дуже-дуже
я гарненький.
До
побачення!
Урок-тренінг «Будьте дружелюбними»
Мета: формувати в учнів уявлення
про дружбу; вчити дітей жити в колективі, поважати колективну думку; розвивати
уміння співпрацювати, бути доброзичливими, уважними, не ображати і не кривдити
інших; виховувати колективізм, почуття взаємодопомоги.
Навчальні завдання
Наприкінці заняття учні повинні:
-
знати
правила поведінки в колективі;
-
уміти
контролювати свої емоції;
-
бути
доброзичливими і уважними до своїх друзів.
Обладнання: ватман з правилами, бейджики, аркуші паперу, матеріали до
галявини очікувань: квіти, галявина,
вирізана із ватману; червоні і зелені кружечки, картки із прислів’ями,
фломастери, мікрофон, мультимедійна презентація, підручник «Я у світі» Н.М.
Бібік,
Хід тренінгу
І.Вступна
частина
1. Привітання
«Ланцюжок компліментів». Діти стають у коло.
Починає тренер «Максимку, ти сьогодні дуже чемний!», діти продовжують.
2.Повторення правил роботи
ІІ. Основна частина
8.
Інформаційна хвилинка
-
повідомлення
теми тренінгу (тема записується або
кріпиться аркуш з темою на дошці )
-
очікування
(«Квіти на галявині)
9. Вправа
«Мікрофон»
-
Як
ви вважаєте, чи важко бути справжнім другом?
-
Що
необхідно для того, щоб ним стати?
-
Як
потрібно ставитися до людей, щоб з’явилися справжні друзі?
-
Як
ви знайшли своїх друзів?
-
З
якою людиною ви б хотіли подружитися? Чому?
-
Що
таке дружелюбність?
10.Читання
притчі «Дружба» с.65-66 в підручнику.
11.Робота
в групах. Учні діляться на 4 групи за порами року.
-
Ви прочитали притчу, тепер кожна група має
виконати такі завдання:
1 група.
-
Які
людські якості ви б написали на піску? ( на аркуші паперу учні
записують усі свої думки)
2 група.
-
Які
людські якості ви б викарбували на скелі?
3 група.
- Роз’єднай слова і утвори прислів’я.
Дедружнотаміхлібно.
Другашукайазнайдештримай.
Дружбанайбільшийскарб.
Людинабездругащоїжабезсолі.
4 група.
-
Знайти
слова, які заховалися в слові доброзичливість.
12.Руханка
«Добра тварина»
13.Гра
«Погано» та «Добре»
Тренер демонструє картки зі словами, а учні показують
червоним кружечком «Погано» та зеленим кружечком «Добре».
На картках такі слова:
пожалів, обманув, зажистив, образив, посварився, злякав, відремонтував,
допоміг, ударив, штовхнув, поділився, провідав, схитрив, зруйнував, прочитав,
похвалив, подарував.
14.Опрацювання оповідання
«поради новачкові» с.66-67
15.Робота
в групах.
Клас ділиться на групи за явищами природи на 3 групи.
-
Опрацювавши
оповідання :
1 група.
-
Скласти
свої правила поведінки для новачка, що прийшов у клас. Записати їх на пелюстках
квітки.
2 група.
-
На
пелюстках квітки записати поведінку учнів, до яких прийшов новий учень.
3 група.
-
Записати
декілька приказок і прислів’їв про дружбу.
(Після роботи в групах діти
презентують свої відповіді, порівнюють
відповіді на квітах першої і другої групи)
16.Руханка. «Світлофор»
10.Тестування.
1. Ваш товариш захворів і не
прийшов до школи. Ви:
А)
зателефонуєте йому і поцікавитеся його здоров’ям;
Б)
жодним чином не відреагуєте;
В)відвідаєте
його, якщо хвороба неінфекційна.
2. Товариш не впорався із домашнім
завданням. Ви:
А) дасте йому списати;
Б) допоможете розібратися;
В) вдасте, що вас це не
стосується.
3.Вам дуже хочеться морозива, і ви
маєте гроші, та поряд із вами товариш, у якого немає грошей. Ви:
А) купуєте морозиво тільки
собі;
Б) позичите товаришеві гроші;
В) купите два морозива,
сподіваючись, що і для вас товариш нічого не пошкодує.
4. Однокласник запросив вас на День
народження, а товариша – ні. Ви:
А) нічого не скажете йому і
підете самі;
Б) попросите однокласника
запросити товариша;
В) підете самі, попередньо
пояснивши товаришеві ситуацію, що склалася.
5. Товариш отримав не дуже приємне
доручення – прибрати клас або вимити вікна. Ви:
А) залишитеся після уроків і
допоможете йому;
Б)поспівчуваєте йому і підете
додому;
В) порадієте, що не вам
дісталася ця робота.
6. Ваш товариш виграв приз у
складному конкурсі. Ви:
А) намагатиметеся взяти участь у
такому самому конкурсі;
Б) порадієте за свого товариша;
В) у душі позаздрите йому.
ІІІ. Заключна частина.
1.
Зворотній зв’язок.
-
Якщо очікування дітей від уроку справдилися-
«посадити на галявині квіти»
2. Продовжити
речення
«Сьогодні на тренінгу я усвідомила (-мив), що дружба – це….
3.
Прощання (Діти беруться за
руки)
Ми
– маленькі молодці,
Справжні
друзі – ми.
порадіємо
в добрі,
допоможем
у біді.
Дякуємо
за зустріч!!!
Урок – тренінг у 4 класі
Як планеті залишитися блакитною.
Економне використання води
Мета:
збагатити знання про воду, її значення, про цінність її для людини, вчити
економно використовувати воду, створити
правила економного і бережливого ставлення до води, виховувати бережливе ставлення
до води.
Навчальні
завдання
Наприкінці
уроку учні повинні:
-
Знати правила економного використання води;
-
Уміти пояснювати для чого потрібно економити воду.
Обладнання:
ватман, бейджики, папір для записів, малюнки
з зображеннями сонечка, краплинки, сніжинки, зірочки; матеріали до вправи
«Очікування»: аркуші паперу у вигляді бульбашок, малюнок склянки; сюжетні
малюнки; дитячі фото, підготовлені на
урок, підручник «Моя щаслива планета» О.І.Пометун.
Хід тренінгу
І.
Вступна частина
1.
Привітання
Діти стають в коло. Вправа «Комплімент» (Додаток 1)
2.
Складання правил роботи на уроці.
3.
Оголошення теми уроку
- Відгадайте загадку:
Що
таке пливе і ллється,
Часом
на камінь дереться,
Як
немає – все всихає
Звір і
птаха помирає (Вода)
Сьогодні на уроці ми
складемо правила економії водних ресурсів. Навчимося економити воду в домашніх
умовах
4.
Очікування.
Малюнок склянки води прикріплений на дошці. У
дітей аркуші паперу у вигляді бульбашки.
-
Запишіть на «бульбашках» чого ви чекаєте від цього уроку. Наприкінці уроку,
якщо ваші очікування збулися – ви заповните склянку своїми «бульбашками»
ІІ.
Основна частина.
1. Асоціативний кущ (Додаток 2)
- Давайте пригадаємо
все , що ми знаємо про воду.
В ------------- прозора рідина, без
смаку, запаху.
О ------------ речовина що перебуває в
трьох станах – твердому, рідкому і газоподібному.
Д ------------ текуча речовина
А -------------на Землі більше солоної
води, ніж прісної
2. Інформаційне
повідомлення. Можливе використання мультимедійної презентації
Важливе місце в житті людини займає вода. Вода –це найважливіша складова всього живого на нашій
планеті
-
Вода найбільша із земних стихій.
Вона покриває більше 70 % земної поверхні. Якщо рівномірно розлити воду по всій
планеті,то утвориться шар товщиною майже в три кілометри. Для використання
людьми є 40000 кубічних метрів прісної води на рік .
-
Воду доставляють до житлових приміщень через водопроводи.
-
А от чи
замислюємося ми над тим, як економно витрачаємо ми воду у повсякденному житті?
- Наприклад, на 5-хвилинний душ її
витрачається 114-230 літрів;
- На чищення зубів – 18 літрів води;
- На миття посуду – 91 літр.
- Людина щодня використовує 230 літрів води.
- Людський організм в середньому на 66%
складається з води;
Організм
курки – на 75%;
Організм
слона – на 70%.
У
помідорах міститься 95% води, а в огірках – 99%.
Для
виробництва однієї бочки пива потрібно 6 825 літрів води.
У
кавуні міститься 83% води
У крові людини 93% води
Для виготовлення 1
тонни паперу потрібно 250 літрів води
Вага нарциса 100
грамів, з них 85 грамів води
Без
води влітку верблюд може прожити 3 доби, а взимку 8 діб
Щоб
виростити 1 кг овочів потрібно 2 тони води
Вода – найважливіша
складова всього живого на нашій планеті. Ми можемо обходитися без їжі протягом
декількох тижнів(30 днів), а без води здатні прожити лише 5-6 діб
3.
Руханка «Світлофор» (Додаток)
ІІІ. Практична робота
1.
Вправа «Коло ідей» (Додаток)
-
Чи можемо ми в домашніх умовах економити воду?
-
У яких саме ситуаціях?
2.
Робота в групах
Велика група учнів ділиться на робочі групи. Учням пропонується вибрати
малюнки «Сонечко», «Краплинка», «Сніжинка», «Зірочка»
Групи
отримують завдання.
1 група. Обговоріть ситуацію. Твій знайомий
готується мити машину за допомогою шлангу під великим тиском води.
-
Що ви можете йому запропонувати?
2 група. Складіть правила економії води причищенні
зубів.
3 група. Душ чи ванна? Як можна зекономити воду
приймаючи душ?
4 група. Як економити воду миючи посуд?
Групи обговорюють свої поставлені завдання, а потім
презентують результати.
Очікувані результати:
1.Під
час готування їжі можна зекономити близько 45-60 літрів води, промиваючи овочі і фрукти у каструлі, замість
того, щоб мити їх під відкритим краном.
2.Можна
заощадити близько 60 літрів води під час миття посуду, якщо мити посуд у
раковині, наповненій водою, а не під відкритим краном.
3.Прийміть
короткий душ замість щоденної ванни. Це допоможе зберегти більше 25 літрів
води. Обмежте прийом ванни до 2-3 разів на тиждень.
4.Закривайте
воду, коли чистите зуби, голитеся або милитеся. Закриваючи кран під час чищення
зубів, ви можете заощадити до 9 літрів води.
5. При
митті машини скористаюся відром з водою і губкою.
3.
Руханка «Зіпсований телефон» (Додаток)
ІV. Заключна частина.
1. Зворотній зв’язок
Гра «Продовжіть речення»
Щоб зекономити воду, миючи посуд потрібно…
Щоб зекономити воду, приймаючи душ…
Щоб зекономити воду, коли чистиш зуби потрібно…
Щоб зекономити воду, миючи машину…
2.
Очікування.
-
Якщо очікування здійснилися наповніть своїми «бульбашками» склянку.
3. Завдання
Попросіть допомоги у батьків, щоб обчислити:
-
Скільки витратить сім’я води, якщо чиститиме зуби з відкритим краном?
-
Скільки витратить сім’я води, якщо кран буде закритий?
-
Скільки зекономите води з закритим краном?
-
Який з кранів потрібно встановити у квартирі, щоб економніше
використовувати воду?
4. Прощання
Діти стають в коло, беруться за руки:
Дякуємо за зустріч. !
Додатки
1. «Комплімент»
Діти повертаються одне до одного, витягають руки вперед і з'єднують їх із долонями товариша. За сигналом учителя діти по черзі говорять комплімент одне одному. Компліменти не повинні повторюватися. Вимовляється комплімент із посмішкою, треба дивитися в очі дитині, якій він призначається.
Діти повертаються одне до одного, витягають руки вперед і з'єднують їх із долонями товариша. За сигналом учителя діти по черзі говорять комплімент одне одному. Компліменти не повинні повторюватися. Вимовляється комплімент із посмішкою, треба дивитися в очі дитині, якій він призначається.
2. «Асоціативний кущ»
Привертає увагу учнів, зацікавлює
дидактична гра "Асоціативний ряд". Діти вибирають довільне слово.
Воно записується на дошці стовпчиком. На ці букви добираються нові слова, до
слів - речення. На основі отриманих результатів складають оповідання, казку,
веселу історію, вірш.
Такі вправи
розвивають мовлення, допомагають в написанні яскравих оповідань про навколишній
світ, вчать фантазувати, розвивають уяву.
3.
«Світлофор»
Учні рухаються, а ведучий віддає команди, називаючи кольори світлофору. Якщо тренер каже: «Червоний!», учні мають швидко присісти; якщо «Зелений!» — учасники продовжують іти й плескають у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправа виконується швидко
Учні рухаються, а ведучий віддає команди, називаючи кольори світлофору. Якщо тренер каже: «Червоний!», учні мають швидко присісти; якщо «Зелений!» — учасники продовжують іти й плескають у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправа виконується швидко
4.
«Коло ідей»
Метою технології є залучення всіх до
обговорення проблеми. Порядок проведення: учитель ставить дискусійне питання та
пропонує обговорити його в малих групах; після того як вичерпався час на
обговорення, кожна група представляє всього один аспект проблеми, яку
обговорювали; групи висловлюються по черзі, доки не буде вичерпано всі
відповіді; під час обговорення теми на дошці складається список зазначених ідей;
коли всі ідеї про вирішення проблеми висловлені, можна звернутись до розгляду
проблеми в цілому. Потім підбиваються підсумки
5.
«Зіпсований телефон»
Ведучий пропонує учням стати в коло. Ближчому до ведучого учню передаємо (дуже тихо) одну фразу, наприклад: «У середу футбол, у четвер контрольна з математики, а в п'ятницю кінець тижня». Запропонуйте йому передати (теж дуже тихо) цю фразу по колу. Останній учасник промовляє вголос те, що він почув і зрозумів.
Ведучий пропонує учням стати в коло. Ближчому до ведучого учню передаємо (дуже тихо) одну фразу, наприклад: «У середу футбол, у четвер контрольна з математики, а в п'ятницю кінець тижня». Запропонуйте йому передати (теж дуже тихо) цю фразу по колу. Останній учасник промовляє вголос те, що він почув і зрозумів.
Немає коментарів:
Дописати коментар